Tillgänglighet – var börjar man?
Lagar i Europa ställer krav på tillgänglighet i digital service från offentliga aktörer sedan några år. Om knappt två år träder en ny lag i kraft, som ställer motsvarande krav på ett antal tjänster som oftast drivs i privat regi – bland annat banktjänster och e-handel.
Du som inte tidigare jobbat med digital tillgänglighet och inkludering kan kanske känna dig lite vilse. Hur gör man? Var börjar man? Kan man få någon hjälp?
Vi tar det lugnt och börjar från början. Det finns fem steg som vi behöver gå igenom:
- Förstå
- Lära
- Organisera
- Göra
- Kontrollera
Steg 1: Förstå
Lagen är inte ett mål i sig själv, utan ett medel. Om du försöker bygga tillgängliga tjänster bara för att lagen kräver det kommer du troligen inte att lyckas särskilt bra. Du behöver förstå varför tillgänglighet är viktigt och att det är bra för alla. Du behöver också nå insikten att det inte handlar om teknik och hjälpmedel, utan om människor och mänskliga behov. Och det kan ge större intäkter än utgifter.
Steg 2: Lära
När du förstår varför tillgänglighet ska ingå i all utveckling är det dags att lära dig hur man gör. Det finns mycket material på nätet, men var källkritisk! Börja med att lära dig hur man gör rätt från början, inte hur man försöker fixa det som redan är fel.
Steg 3: Organisera
Nu när du och dina medarbetare vet hur man ska göra är det dags att anpassa organisationen så att frågor om tillgänglighet kommer in på rätt ställen i processen. De behöver finnas med från första början (planering) och genom hela flödet med krav, formgivning, utveckling, copywriting och test.
Steg 4: Göra
I början kommer tillgänglighet säkert att vara något som du behöver påminna dig själv om. Med tiden blir det en självklarhet – lika naturligt som att skriva begripligt. Det handlar om mognad.
Steg 5: Kontrollera
”Inget är klart förrän vi testat” heter det. Det gäller i högsta grad för tillgänglighet. Det är enormt viktigt att testa det du byggt. Underskatta inte hur mycket tid det tar och inte heller hur viktigt det är att dina testare förstår tillgänglighet. Om möjligt, testa helst med riktiga användare – och se till att du har testgrupper som speglar målgruppen. Det gäller inte bara faktorer som kön, ålder och social bakgrund, utan också funktionsförmåga.
Ta hjälp av experter
Du lär dig inte att utveckla tillgängligt över en natt. Dina medarbetare behöver kunna en hel del, men kanske inte allt. Vi på Useit och våra kollegor i branschen finns här när du behöver stöd – i alla fem stegen.