10: Användarna får hjälp att rätta till fel i formulär
Varför är det viktigt?
Alla användare måste få information när något har blivit fel i ett formulär. Detta gäller både seende användare och gravt synskadade användare med skärmläsare.
För att användaren ska kunna slutföra sin uppgift och fylla i formuläret måste de få veta
- var felet har uppstått
- vad som har blivit fel
- hur felet ska åtgärdas.
Granskade lagkrav från EN 301 549
- 9.3.3.1 Error Identification (A)
- 9.3.3.3 Error Suggestion (AA)
Resultat
29 % av webbplatserna klarar kraven kopplade till felmeddelanden i formulär12 underkända5 godkända3 ej applicerbara
Fler än hälften av de granskade webbplatserna som innehöll någon typ av felhantering misslyckades med att göra den tillgänglig. Det finns stora hinder för användarna att uppfatta när något har blivit fel och hur det ska åtgärdas.
Exempel på problem
5 webbplatser saknar hänvisning till var felet uppstått5 underkända
På 5 av 17 bedömda webbplatser fick användaren inte veta vilket fält i formuläret som innehöll fel. Det blir därför svårt för användarna att lokalisera felen och rätta till det för att kunna ta sig vidare.
- 9.3.3.1 Error Identification (A)
8 av webbplatserna ger inte användaren information om vad som blivit fel8 underkända
På åtta av de bedömda webbplatserna var felhanteringen inte tillräckligt hjälpsam. Användaren får bara ett generiskt meddelande och får inte veta vad som blivit fel, vilket kan göra det svårt att komma vidare i formuläret.
- 9.3.3.3 Error Suggestion (AA)
Vill du veta tillgänglighetsstatus på din app eller webbplats?
Hör av dig till oss så bokar vi in ett förutsättningslöst möte och gör en
livegranskning.