Hoppa till innehållet

När samhället flyttar online får ingen lämnas utanför

Att använda banken, boka läkarbesök eller handla mat och medicin online är en självklarhet för många – men inte för alla. Hinder i digitala miljöer skapar begränsningar som ofta förblir osynliga.

Tillgänglighet handlar ytterst om respekt för varje människas rätt att vara delaktig. Det är en grundläggande rättighet, inte ett extra tillval. Trots det är många webbplatser, appar och tjänster fortfarande otillgängliga.

Ser du någon som inte får upp barnvagnen över trottoarkanten, blir det tydligt att den fysiska miljön har brister. Det märks, både för den som drabbas och för omgivningen. Online finns också hinder, men de är ofta osynliga för dem som inte påverkas.

När pandemin slog till blev vårt beroende av nätet extra tydligt. Plötsligt var det inte längre ett val att gå till apoteket eller mataffären, vi blev rekommenderade att beställa mediciner, mat och kläder online. För många var det ovant, men möjligt. För andra, blev isoleringen ännu hårdare. När samhället flyttade online stängdes ännu fler ute.

Lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet

I sommar sker en viktig förändring. Då träder Lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet i kraft. Sedan tidigare har offentlig sektor haft krav att göra sina tjänster tillgängliga – nu tar vi ytterligare ett steg och omfattar också e-handel, banker, biljettförsäljning och andra centrala tjänster.

Vi tror inte att alla företagare har förstått hur många potentiella kunder som stängs ute på grund av otillgängliga lösningar. Därför är vi också övertygade om att införandet av de nya lagkraven är en stor möjlighet för både företagare och användare. För företagen handlar det inte bara om att slippa dryga böter. Genom att bygga tillgängliga lösningar redan från början kan de nå många nya kunder samtidigt som de stärker sitt varumärke genom att bidra till mänskliga rättigheter och en hållbar utveckling.

Nicklas Mårtensson

Ordförande Funktionsrätt Sverige, Useit granskar e-handeln 2023

Useit granskar e-handeln

Under 2023 granskade vi på Useit tillgängligheten på flera stora e-handelswebbplatser. Resultaten visade på betydande brister hos många av de största aktörerna. Undersökningen gav en hint om att det finns mycket att ta tag i.

Vi vet av erfarenhet att det tar tid för en organisation att bli tillgänglig. Vi som jobbade med tillgänglighet när lagarna för offentlig sektor kom vet att det inte är några buggar som fixas på ett dygn. Att åtgärda tillgänglighetsproblem är inte något som sker snabbt, utan kräver långsiktigt engagemang och en genomtänkt strategi.

Kundkorgen – en central del i att handla online

Inför att den nya lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet träder i kraft har vi på Useit valt att fokusera specifikt på kundkorgar, en central del av e-handelsupplevelsen.

Vi har under våren tagit stickprov på tolv e-handelssajter, sex matbutiker och sex apotek, utifrån tio utvalda tillgänglighetskrav från WCAG (Web Content Accessibility Guidelines.)

Vilka webbplatser har vi tittat på?
  • MEDS
  • Apohem
  • Kronans Apotek
  • Apotek Hjärtat
  • Apoteket
  • DOZ apotek
  • Mathem
  • Willys
  • Matsmart
  • ICA
  • Coop
  • Hemköp

Urvalet av webbplatser gjordes med fokus på samhällsviktiga funktioner. Apotek och matbutiker utgör en central del av människors vardag, och möjligheten att handla mat eller hämta ut läkemedel online är avgörande för många. Granskningen fokuserade på möjligheten att lägga till produkter i en kundkorg, gå till kundkorgen och fortsätta tillbaka till produkter.

Resultat

Totalt genomförde vi 120 tester (12 sajter × 10 WCAG-kriterier). Av dessa tester blev 51 godkända, vilket innebär att i genomsnitt klarade webbplatserna 42 procent av testpunkterna.

Trots att vi begränsade oss till ett färre antal tillgänglighetskrav den här gången, visade resultaten att många webbplatser fortsatt har uppenbara brister.

Exempel från granskningen

Ge användaren möjligt att hoppa förbi återkommande innehåll

Skärmbild från en av de granskade matbutikerna där "hoppa över meny"-länk syns.

Hälften av webbplatserna saknade möjlighet att hoppa över återkommande innehåll med tangentbordsnavigering.

På en e-handelssajt kan det till exempel innebära att snabbt komma förbi toppmenyn och direkt till produktlistan.

Säkerställ tillräcklig kontrast mellan text och bakgrund

Exempel på för låg kontrast på text och stängkryss på en av de granskade apoteken. Skärmbild.

Hälften av webbplatserna hade för låg kontrast på både text mot bakgrund och meningsbärande grafiska objekt mot bakgrund.

Se till att hjälpmedel presenterar meddelanden som inte är i fokus

En kundkorg på en av de granskade sajterna med siffran fyra. Pil mot kundkorgen för att visa på att det är där antal produkter i varukorg uppdateras. Skärmbild.

Fler än hälften av webbplatserna uppfyllde inte kravet på tillgängliga statusmeddelanden.

Statusmeddelanden är små bekräftelser eller uppdateringar som visar att något har hänt på sidan – till exempel att en vara lagts till i varukorgen.

Säkerställ att interaktiva komponenter går att förstå med hjälpmedel

Fler än hälften av webbplatserna hade brister gällande interaktiva komponenter.

Menyknapp med text namn - meny, värde- kollapsad, roll-knapp. Illustration.

För att hjälpmedel som skärmläsare ska förstå och kunna förmedla vad olika knappar, länkar och fält på en webbplats gör, behöver de ha rätt namn, roll och värde. Det betyder till exempel att en knapp måste tala om att den är en knapp, vad den heter (t.ex. "Lägg i varukorg") och vilket läge den är i (till exempel om menyn är expanderad eller kollapsad).

I videon nedan visar Christoffer Örnevik, konsult och expertanvändare på Useit när han provhandlar på Doz apotek med skärmläsaren Jaws.

Våra exempel ger en liten inblick i viktiga saker att tänka på utifrån tillgänglighet för att kunna skapa en bra användarupplevelse för alla. Vi behöver förstå och bredda synen på hur människor använder teknik och lära oss mer om olika typer av hjälpmedel. Det hjälper ofta inte heller att bara lägga på olika tekniker för stöd för hjälpmedel, någon behöver testa så att det faktiskt fungerar med hjälpmedel i slutänden.

Tillgänglighet berör oss alla, inte bara några få. Livet förändras – vi blir äldre, vi råkar ut för skador, eller vi hamnar i situationer där våra förutsättningar förändras. Då måste tjänster och lösningar fortfarande fungera, hålla kvalité och vara robusta så att vi kan leva fullt ut, oavsett livets skeenden.

Alla måste ta sitt ansvar. Inte bara för att lagen kräver det, utan för att vi tillsammans bär ansvaret för att skapa ett samhälle där ingen stängs ute.

Fler artiklar

Kontakta oss

Är du intresserad av våra tjänster eller har du funderingar? Kontakta Marcos så berättar han mer!

Postlåda som mottager vita flygande brev i strid ström. Illustration.