Hoppa till innehållet
Spelkontroll plus tillgänglighet är lika med kärlek. ikoner.

Spel för människor – därför är tillgänglighet i spel viktigt

Danne Borell, Foto.

Författare: Danne Borell

Tillgänglighetsexpert och UX-designer

danne.borell@useit.se

Lästid 3 minuter

Artikel

Varför gör vi spel? För att vi vill att människor ska spela dem.

Det är den grundläggande anledningen, eller hur? Likväl som att vi arbetar och får betalt eftersom vi behöver pengar för att kunna leva (och köpa spel). Men i grund och botten handlar det om att vi verkligen gillar spel och att vi vill skapa spel som människor kan njuta av.

Så varför gör vi då spel som många inte kan spela?

En låg uppskattning säger att 16 % av världens befolkning har någon form av funktionsnedsättning. Här i Sverige skulle det motsvara runt 1,6 miljoner människor även om den verkliga siffran troligtvis är högre. Det inkluderar alla typer av funktionsnedsättningar, och i många fall påverkar det även förmågan att spela spel.

Faktablad om funktionsnedsättning och hälsa från WHO (World Health Organization) (på engelska).

Det kan handla om begränsad rörlighet i händerna, nedsatt syn eller hörsel, färgblindhet, koncentrationssvårigheter bara för att nämna några exempel. Vad det än är så hindrar det många från att kunna spela de spel de vill spela. Men så behöver det inte vara…

Framstegen som förändrar spelvärlden

Under det senaste decenniet har speltillgänglighet tagit stora kliv framåt. Först med trevande steg, men nu med stormkliv. Både stora spelutvecklare (triple-A) och indiespel har varit pionjärer, omdefinierat och återanvänt sätt att göra spel mer tillgängliga för fler. Vissa har lagt till några av de vanligaste funktionerna, som textning eller möjligheten att ändra kontrollernas knappuppsättning, medan andra har gått ”all in” och höjt ribban för speltillgänglighet för alla. Men fortfarande finns det mycket kvar att göra.

För mig är tillgänglighet något väldigt enkelt: det handlar om att designa för människor. Oavsett om vi skapar ett spel, bygger ett hus eller en webbplats så gör vi det för att människor ska använda det. Men om vi fattar designbeslut som gör det svårare för vissa att använda det vi skapat eller rentav omöjligt, då har vi misslyckats med själva grundidén: att göra något som fungerar för människor.

Spelkontroll plus tillgänglighet är lika med kärlek, ikoner.

Vad tillgänglighet tillför är en bredare förståelse för hur människor fungerar och hur man kan möta människors behov. Det är väldigt lätt att fokusera på att skapa något som fungerar för en själv när man gör ett spel, men om man stannar där kommer det inte att fungera för människor som har andra förutsättningar än du själv.

Spelare kommer i alla former och storlekar, och med alla nivåer av förmåga. Att inte exkludera människor kräver kunskap och ansträngning men det är värt det.

Kunskap och verktyg för tillgänglighet

Du behöver lära dig om speltillgänglighet för att göra spel för människor. Den goda nyheten är att det är mycket enklare nu än var det var förut!

Det finns riktlinjer för speltillgänglighet, utmärkta artiklar, videor och föreläsningar om ämnet bara ett klick bort. Och om du behöver mer stöd finns det tillgänglighetsexperter som jag, som älskar att prata om hur man kan göra spel som fungerar för alla.

Och för att ge lite inspiration här är en länk till en video som visar vilken enorm skillnad det kan göra att kunna spela spel trots en funktionsnedsättning:

Fler artiklar

Kontakta oss

Är du intresserad av våra tjänster eller har du funderingar? Kontakta Marcos så berättar han mer!

Postlåda som mottager vita flygande brev i strid ström. Illustration.