6: Statusmeddelanden och live-uppdateringar läses upp av skärmläsare
Ingen av de granskade e-handelswebbplatserna klarade kravet kopplat till statusmeddelanden.
Varför är det viktigt?
För alla användare är det viktigt att få information när något förändras på webbplatsen. Detta gäller särskilt användare som inte ser gränssnittet och som använder skärmläsare.
Ett vanligt sätt att lösa detta är genom så kallade live-regioner som automatiskt läser upp det uppdaterade innehållet för skärmläsaranvändaren. Då kommer skärmläsaren meddela användaren varje gång något läggs i en varukorg eller det visas ett felmeddelande på sidan.
Granskade lagkrav från EN 301 549
- 9.4.1.3 Status Messages (AA)
Resultat
0 % av webbplatserna klarar kravet kopplat till statusmeddelanden19 underkända0 godkända1 ej applicerbara
Alla granskade webbplatser som innehåller dynamiska förändringar av sidinnehållet misslyckas med att förmedla ändringarna till skärmläsare.
Det innebär att användare med skärmläsare inte får bekräftelse på vad de gjort eller får veta när något har blivit fel.
Exempel på problem
16 webbplatser misslyckas med att ge återkoppling när en vara är lagd i varukorgen16 underkända4 ej applicerbara
Inte en enda av de granskade webbplatserna ger användare med skärmläsare återkoppling när en vara har lagts till i varukorgen. Det gör det mycket svårt för användaren att förstå vad som händer.
Ej bedömningsbara
På två av webbplatserna var det inte möjligt att ta sig till varukorgen med skärmläsare vilket gör att dessa inte gått att bedöma på punkten.
Två webbplatserna var resesajter och saknade traditionell varukorg och är därför inte inräknade i resultatet.
- 9.4.1.3 Status Messages (AA)
Vill du veta tillgänglighetsstatus på din app eller webbplats?
Hör av dig till oss så bokar vi in ett förutsättningslöst möte och gör en
livegranskning.