Apotea satsar för att bli branschledande inom digital tillgänglighet
Apotea är Sveriges största nätapotek. Där kan kunderna handla från ett brett utbud av apoteksvaror och beställa hem sina receptbelagda läkemedel. De kan även få rådgivning av farmaceuter via mejl, chatt eller telefon.
Efter att TV4 uppmärksammat den undersökning som Useit gjorde på 20 e-handlare i Sverige blev Apotea ett av de bolag som lyftes som exempel i media.
Apotea behövde förbättra tillgängligheten på sin webbplats för att säkerställa att alla besökare ska kunna handla på lika villkor.
Riktlinjer för digital tillgänglighet har funnits länge. Men i juni 2025 kommer nya lagkrav på bland annat e-handlare genom lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet som med andra ord även omfattar Apotea. Därför tog de kontakt med Useit för att accelerera tillgänglighetsarbetet.
Citat från kunden
”Tillgänglighet är överlag en viktig fråga, och för oss som apotek är det särskilt viktigt att vara tillgängliga för alla.
Vi har en sajt som vi vet är väldigt uppskattad av våra kunder och som är enkel att navigera. I och med de nya tillgänglighetskraven gör vi justeringar för att dels uppfylla kommande lagkrav, men även för att se till att vi inte stänger ute några användare.
Samarbetet är i gång och inom kort ser kunderna som använder olika hjälpmedel en stor förbättring”
Granskning av Apoteas webbplats
I ett första steg analyserade våra tillgänglighetsexperter på Useit webbplatsen för att ta reda på vart Apotea stod i förhållande till lagkraven. Den ledde till en digital rapport med överblick av vilka brister som fanns, vilka som påverkas samt hur bristerna kan åtgärdas. Apotea var snabba med att påbörja arbetet med att implementera förändringarna utifrån den prioritet som framkommit i rapporten. Resultatet av analysen sammanställde vi i vårt testverktyg Aceit.
Strategiskt arbete och inspirationsföreläsning
En analys räcker sällan för att göra en webbplats tillgänglig och användarvänlig. Tillgänglighet behöver ses som ett ständigt pågående arbete och kräver att alla som arbetar med en tjänst har grundkunskaper i ämnet.
Useit besökte Apotea och höll i en inspirationsföreläsning om tillgänglighet och universell utformning. Med en inspirationsföreläsning får organisationen en gemensam bild av vad digital tillgänglighet är. En nyckelfaktor är att förstå att alla roller i organisationen behöver vara involverade i arbetet med tillgänglighet.
Genom att se till att höja kompetensen hos alla medarbetare, ökar förutsättningarna att kunna arbeta långsiktigt hållbart med tillgänglighetsfrågorna internt. Utbildningar och fördjupningar i ämnet är därför något vi ofta lyfter tidigt i arbetet med en ny kund.
Under inspirationsföreläsningen låg fokus på att väcka nyfikenhet kring användarnas behov och att sätta vanliga tillgänglighetsproblem i en igenkännbar kontext. Genom konkreta exempel från företagets webbplats och e-tjänster visades hur brister påverkar användarupplevelsen.
Föreläsningen handlade även om att förbättrad tillgänglighet utöver att gynna användarupplevelsen, också kan öka företagets lönsamhet genom att nå en bredare kundbas. Ökad tillgänglighet minskar risken att förlora kunder och stärker varumärkets bild som inkluderande och ansvarstagande.
Hur ser framtiden ut?
Apotea jobbar nu för att göra tillgänglighet till en naturlig del av alla sina processer och rutiner. Genom att regelbundet utvärdera och förbättra sitt arbete vill de säkerställa att tillgänglighet blir en viktig och långsiktig del av företagets verksamhet.
Vi ser fram emot att följa Apotea på sin fortsatta resa.
Sammanfattning
Om Apotea
Apotea grundades 2012 och är idag Sveriges största nätapotek. Sedan 2022 verkar Apotea även i Norge genom sitt norska dotterbolag Apotera.
Sammanfattning
Om Apotea
Apotea grundades 2012 och är idag Sveriges största nätapotek. Sedan 2022 verkar Apotea även i Norge genom sitt norska dotterbolag Apotera.